Strategi

VGT med vilje, nærhed og traditioner

Siden 1887 har VGT’s fyrtårn kastet lys over land og sikret læring og udsyn i Vestjylland. Skolens historie er lang og traditionerne originale, men støvet lægger sig aldrig, for vi bevæger os hele tiden, tænker nyt og udvikler os i takt med tid og tendenser.

VGT og lokalsamfundet har gennem mere end et århundrede været hinandens værdifulde forudsætninger. Sammen er vi stærke, og vi er på VGT taknemmelige for opbakningen, vi møder. Vi takker ved gæstfrit at byde indenfor til samarbejde i hverdagen.

Det forpligter at være Vestjyllands fyrtårn, og på VGT gør vi os umage hver dag. Vi gør vores bedste, og vi gør det med vilje. Vi har ambitioner på medarbejdernes og elevernes vegne, og vi forventer, at alle prøver og lader sig udfordre. Vi er samtidig klar til at guide og motivere, så blindgyder forvandles til udviklende øjeblikke på vej mod målet.

Fra vi mødes første dag i skolegården, til vi fejrer huerne i Festsalen og bærer faklerne rundt i byen, er vi alle en del af mange små og store fællesskaber. Vi kender hinanden, og vi betyder noget for hinanden. Fællesskaberne er noget, vi alle bidrager til, de kan forandre sig over tid, vokse sammen og helt nye kan opstå undervejs. Fælles for dem er, at de binder os sammen og giver glæde og gejst til hver dag at komme i skole og på arbejde.

Hver elev følger sin egen faglige og sociale vej, og vi ser forskelligheden som en styrke. Slår vejen en krølle, der kræver hensyn, er vi opmærksomme og klar. Vejen kan vi måske ikke rette ud, men vi tager os tid og hjælper med at genvinde balancen. Når vi lykkes, vokser vi alle og bygger nyttige erfaringer på.

Fra eleverne begynder på VGT, til de afslutter den sidste eksamen, er det vores mål at skabe robuste studerende, der har kompetencer, mod og lyst til at gå videre på uddannelsesvejen. Vi bygger på og retter til, vi motiverer og udfordrer. Lidt efter lidt fylder vi bagagen op med udsyn, lyst til at lære og redskaber, der gør eleverne til kompetente studerende og dannede samfundsborgere, når de rejser videre fra VGT.

 

Vision

VGT skal være skolen, hvor…

– Vi er ambitiøse.
– Vi tør være os selv og investere i et mangfoldigt fællesskab.
– Vi er stolte af at høre til.
– Vi er særligt dygtige til at ruste eleverne til deres videregående uddannelse.
– Vi spiller sammen med lokalsamfundet.

Værdier

FAGLIGHED
– Med kvalitet og engagement udvikler vi eleverne menneskeligt og fagligt.

FÆLLESSKAB
– Vi rummer mange forskellige fællesskaber, der styrker sammenholdet og gør det trygt og sjovt at gå i skole.

NYSGERRIGHED
– Vi inspirerer og går på kreativ og faglig opdagelse, så nye idéer vokser frem og giver dynamik.

RESPEKT
– Vi anerkender hinanden personligt og fagligt og passer godt på vores omgivelser.

NÆRVÆR
– Vi betyder noget for hinanden, og det skaber en tryg og tillidsfuld ramme om samarbejdet i hverdagen.

 

Sådan gør vi

FÆLLESSKAB
– Festudvalget og Logen arrangerer fester og fredagscaféer – med og uden alkohol.
– vi tager på studieture.
– vi er med i Netwerk, så alle hurtigt lærer klassekammeraterne at kende.
– vi afvikler turneringer og konkurrencer, hvor elever og lærere deltager, fx Spring-Peter-Dysten, bordtennis og volley.
– Elevrådet arrangerer aktiviteter, der styrker fællesskabet, fx banko, aktivitetsdag og pakkeleg.
– vi har aktiviteter på tværs af skolen som fx skolens fødselsdag, chokoladeklub, innovationsdage og spilleaftener med brætspil og gaming.
– Logen arrangerer kapsejlads og inviterer naboskoler til at deltage.
– vi holder fast i traditioner som lanciers, countdown og fakkeloptog.

FAGLIGHED
– vi arbejder med synlig læring, så det er tydeligt, hvad målet er, og hvad fagligheden kan bruges til.
– vi evaluerer løbende og giver feedback/feedforward.
– vi er innovative i forhold til metoder i fagene.
– eleverne kan altid få hjælp til lektier og afleveringer af lærerne i studieværkstedet.
– vi har talent- og støttetilbud: ATU, Turbomat, SubUniversity, Georg Mohr, Debattle, Sciencetalenter.
– vi giver obligatorisk støtte i studieværkstedet til elever, der er kommet bag ud med afleveringer.
– vi screener alle elever og tilbyder læse- og matematikvejledning.
– vi arbejder med kollegial supervision.
– vi har mentorer til elever med særlige behov.

NYSGERRIGHED
– vi arrangerer fællestimer i samarbejde med eleverne.
– vi griber mulighederne for samarbejde i lokalområdet.
– vi tager på studieture og ekskursioner.
– vi har en induktiv tilgang til læring.
– vi inviterer forskere på besøg.
– vi får besøg af Det rullende universitet og VIA på Vejen.
– vi deltager i Forskningens døgn.
– vi inviterer politikere ind til debatter.
– vi arbejder med fagene i Foodlab.
– vi arrangerer innovationsdage på tværs af skolen og med eksterne interessenter.
– vi konkurrerer i Spring-Peter-dysten.

RESPEKT
– vi skaber respekt gennem klasselærerens tætte dialog med eleverne.
– vi taler ordentligt med og om hinanden.
– vi oplyser om mangfoldighed og respekt for andres grænser gennem seksualundervisning.
– vi laver klasseidealer.
– vi prioriterer at have pæne og rene omgivelser til glæde for alle, der bruger skolen.
– vi behandler bygningerne og hinandens ejendele med respekt, og man kan have sine ting i fred.
– skolens miljøråd sætter fokus på grønne initiativer som fx klunskarrusellen og pantindsamling.
– vi rummer forskellighed ved fx at tilbyde stillekupé og elevcoach til de elever, der har behov for det.

NÆRVÆR
– vi har tæt dialog med eleverne.
– andre end klasselæreren kerer sig om eleverne.
– eleverne kan få hjælp hos elevcoach, klasselærer og mentor.
– vi er et lille gymnasium, hvor vi kender hinanden.
– alle klasser har en klasselærer, eleverne kan gå til efter behov.
– vi prioriterer samarbejdspartnere i nærområdet.
– vi har et nært forhold til lokalområdet som bl.a. kommer til udtryk i så forskellige ting som tæt kontakt til de lokale folkeskoler, studenternes fakkeloptog og lancier i hallen.
– vi har trivselssamtaler med alle klasser hvert år.
– vi har et tæt samarbejde med forældre fx ved tilbud om samtaler på første årgang.