Dansk-/historieopgaven
Sådan skal dansk-/historieopgaven skrives
Formål
Det primære formål med 1.g-opgaven i dansk og/eller historie er at træne opgaveteknik og give erfaring med at skrive en større skriftlig opgave. Det arbejde, du laver her, skal forberede dig til at skrive SRO i 2.g og SRP i 3.g.
I dit arbejde med opgaven skal du:
- lære at behandle dit emne hensigtsmæssigt og dokumentere dine oplysninger.
- lære at anvende faglig viden og fagets/fagenes metoder.
- lære at udtrykke dig klart og sammenhængende og oplyse om kilder, bruge noteapparat og lave litteraturliste efter bestemte regler.
Produkt
Produktet er en individuel skriftlig opgave på seks-otte normalsider plus en udleveret forside (med opgaveformulering), indholdsfortegnelse og litteraturliste. En normalside er 2400 tegn.
Opgaveformalia følger skolens ’Vejledning til Større Skriftlige Opgaver’, og opgaven skal indeholde:
- Forside
- Resume
- Indholdsfortegnelse
- Indledning
- Besvarelse af opgaveformuleringen
- Konklusion
- Litteraturliste
- Evt. bilag
– Du kan se mere om opgaveformulering og de taksonomiske niveauer her
– Du kan se mere om de enkelte afsnit i danskopgaven her
– Du kan se mere om de enkelte afsnit i historieopgaven her
Opgaven afleveres elektronisk via Lectio og Urkund. Der er afleveringspligt.
Det er et krav for at kunne blive indstillet til fremtidige eksamener, at man gennemfører DHO-forløbet og afleverer den efterfølgende opgave; Dvs. at for at kunne starte i 2.g skal man gennemføre forløbet og aflevere opgaven.
Arbejdet med dansk-/historieopgaven
Oversigterne i siderne viser hvilke elementer fra linjerne i Skrivemetroen, du i samarbejde med dine lærere forventes at inddrage under arbejdet.
Faser i opgaveskrivningen
I arbejdet med de større opgaver er det vigtigt at oparbejde en god arbejdsproces for at skabe sammenhæng i arbejdsprocessen og bevare overblikket. Derfor er det en god ide at dele arbejdet op i tre faser:
- Ideskabelse og informationssøgning
- Læse- og bearbejdningsfase
- Skrivefase
Evaluering
Du vil blive evalueret på din evne til at bidrage til samt besvare en opgaveformulering. Herunder din evne til at:
- Leve op til de formelle krav til opgaven
- Fastholde den røde tråd
- Formulere indledning, konklusion og delkonklusioner
- Dokumentere korrekt
- Anvende faglig viden og fagets/fagenes grundlæggende metoder