FILOSOFI

EMNER VI ARBEJDER MED

I Filosofi fokuserer man på forståelsen af dét at være menneske, og der arbejdes oftest med følgende områder:

1. Etik og Moralfilosofi; Hvad er rigtigt og forkert? Kendte etiske dilemmaer, som fx organdonation, aktiv dødshjælp, selvkørende biler, bruges som cases, hvor eleverne arbejder med tre klassiske etiske retninger – Dydsetik, Pligtetik og Nytte-etik.

2. Menneskets dualisme; forbindelsen mellem krop og sjæl. Har mennesket en sjæl, eller er vi evolutionistisk set ”blot” et dyr? Kan man bevise, at vores tanker produceres i hjernen, eller er der en sjælelig substans?

3. Samfundsfilosofi; Mennesket er et ”socialt dyr” og har altid levet sammen i større eller mindre grupper. Men hvordan leder man bedst borgere? Eleverne arbejder med samfundsstyreformer og diskuterer styrker og svagheder ved bl.a. demokrati, aristokrati og enevælde.

4. Videnskabens virkelighed; Hvordan kan man være uenig om, hvorvidt Jorden er rund eller flad? I dette emne arbejder eleverne med forskellige perspektiver af, hvad ”rigtig” viden er, og holder det op mod kendte konspirationsteorier og pseudovidenskab

 

SÅDAN ARBEJDER VI

I filosofi arbejder vi med vigtige problemstillinger, som omhandler menneskets væren.

Man læser en kernetekst fra en filosof, som forklarer sin teori. Denne teori bruges så til at løse en case, som i filosofi oftest er film eller filmklip – for Hollywood elsker filosofiske præmisser. En klassiker er filmen ”The Matrix” eller ”Inception”, som begge indeholder Descartes filosofiske teori om, at mennesket er dualistisk. Naturligvis er der også cases fra virkeligheden, såsom etiske debatter omhandlende fx abort, overvågningssamfund eller ulovlige downloads.

I filosofi arbejder vi både på klassen, individuelt, i par og grupper med teorier, tests og projekter – afhængigt af emnet.

 

DET LÆRER DU

– At redegøre for filosofiske teorier og begreber. Filosofi er et læsefag, og der er mange spændende teorier om mennesket og verden.
– At kunne identificere og formulere filosofiske problemstillinger i virkeligheden såvel som i film med filosofisk indhold.
– At analysere, dvs. forstå og forklare problemstillinger vha. de faglige teorier og begreber, der er mest relevante
– At vurdere og diskutere forskellige teorier og problemstillinger kritisk og ved at inddrage mere end én filosofisk teori, etiske forhold eller perspektiverende problemstillinger
– I filosofi er der aldrig kun ét svar på tingene, for det, vi arbejder med i faget, er at forstå og forklare det filosofiske problemstillinger eller emner – og det er for kompliceret til at kunne gøres med ét facit.

 

DET KAN DU BRUGE FAGET TIL

Filosofi er primært et interessefag, da titlen ”filosof” i nutidens verden er blevet noget diffus. De kompetencer, man udvikler, er dog gavnlige for enhver, idet man træner kritisk tænkning, argumentation og debat – og så lærer man en masse grundlæggende om dét at være menneske!

I nyere tid er der en hel del ledere af store firmaer, som har en baggrund med filosofi, så selvom faget ikke som sådan retter sig mod en videreuddannelse, så er det alligevel en særdeles attraktiv kompetence at have.

EKSAMEN

I Filosofi er der en mundtlig eksamen, hvor man trækker et emne med nogle spørgsmål og et bilag (en case, artikel el.lign.). Stoffet er kendt, men bilaget er ukendt. Eksamen er individuel. Man har 48 minutters forberedelse og 24 minutters eksamination.

 

Anders Peter Jakobsen (ap)
Engelsk · Filosofi · Oldtidskundskab