Alkohol og rusmiddelpolitik
Formålet er, at sikre et alkohol- og rusmiddel frit miljø i hverdagen, fordi vi mener, at det giver et bedre arbejdsmiljø og er et godt image for skolen.
Vi vil
- Hindre problemer i at opstå
- Løse problemer hvis de opstår
- Tilbyde hjælp/behandling til medarbejdere med alkohol- og/eller rusmiddelproblemer
Retningslinjer
Som udgangspunkt må der ikke nydes alkohol og indtages stoffer i arbejdstiden.
Der kan ikke købes alkohol på skolen. Dog kan ledelsen give tilladelse til undtagelser ved særlige lejligheder, som ligger uden for undervisningstiden.
I forbindelse med fælles arrangementer f.eks. mærkedage, personalefester mv. kan ledelsen give tilladelse til, at der serveres alkohol.
Skolens ansatte må ikke møde alkohol- eller rusmiddelpåvirket på skolen, når skolen er åben for undervisning og andre undervisningsrelaterede aktiviteter.
Handleplan
Bliver man opmærksom på, at en ansat er påvirket i arbejdstiden, skal man enten:
- tage en snak med vedkommende og ledelsen inddrages
- kontakte ledelsen
- kontakte tillids- eller arbejdsmiljørepræsentanten
Tillids- eller arbejdsmiljørepræsentanten går videre med sagen til ledelsen.
Ledelsen har en samtale med den, der har et misbrugsproblem, og der vil være en opfølgning på samtalen, før nedenstående konsekvenser træder i kraft.
Hvis medarbejderen, der har et misbrugsproblem, ønsker det, vil skolen være behjælpelig med at finde / tilbyde et behandlingstilbud.
Konsekvens for medarbejderen ved overtrædelse af forbuddet mod at møde påvirket af alkohol og/eller rusmidler:
- der gives mundtlig advarsel første gang
- derefter gives skriftlig advarsel
- derefter kan afskedigelse komme på tale, hvis medarbejderen fortsætter med at bryde forbuddet
NB. Afvigelser fra reglerne vedrørende denne politik skal aftales med ledelsen.